Twój koszyk
W koszyku nie ma jeszcze produktów
- date_range 26 kwietnia 2022
- person AS Ćmielów
- toc Aktualności
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 248 wizyt
- comment 0 komentarzy
Pocałunek może być delikatny i romantyczny lub ognisty i namiętny. Jest on wyrazem uczuć między parą. Nic zatem dziwnego, że artyści na przestrzeni wieków prezentowali ten temat z własnej perspektywy.
Pocałunek jako jeden ze znaków miłości był i jest przedstawiany w różnoraki sposób. Oto kilka najbardziej znanych na całym świecie obrazów i rzeźb:
Gustav Klimt „Pocałunek“, 1909 r. (Belweder, Wiedeń)
Jean-Léon Gérôme „Pigmalion i Galatea”, ok. 1890 r. (Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork)
Auguste Rodin „Pocałunek”, 1889 r. (Muzeum Rodina w Paryżu)
Antonio Canova „Psyche ożywiona pocałunkiem miłości”, 1787 - 1793 (Luwr, Paryż)
Francesco Hayez „Pocałunek”, 1859 r.(Pinacoteca de Brera, Mediolan)
, Pablo Picasso „Pocałunek” 1925r. (Muzeum Picassa, Paryż)
Edvard Munch „Pocałunek w oknie”, 1897 r.(Muzeum Muncha, Oslo)
Marc Chagall „Urodziny”, 1915 r. (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku)
Constantin Brancusi „Pocałunek”, 1909 r. (Cmentarz Montparnasse, Paryż)
René Magritte „Kochankowie”, 1928 r. (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork)
Henri de Toulouse-Lautrec „W łóżku, Pocałunek”, 1892 r. (Zbiory prywatne)
Frank Bernard Dicksee „Romeo i Julia”, 1884r (Southampton City Art Gallery)
Miło nam zatem oznajmić, że po wielu latach pracy i przygotowań najbardziej ukochany projekt Lubomira Tomaszewskiego, czyli „Pocałunek” z 1958 roku został wykonany w Fabryce Porcelany AS Ćmielów i wkrótce będzie dostępny w sprzedaży.
Rzeźba ta została stworzona w stylu charakterystycznym dla wzornictwa lat 50. i 60. XX wieku, wypracowanym przez projektantów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Lubomir Tomaszewski jako jedyny z „Wielkiej Czwórki” opracował największą kolekcję figurek kobiet i mężczyzn, wśród których pojawił się ten wyjątkowy „duet”.
Figurka „Pocałunek” to forma organiczna, pozbawiona zbędnych detali, w której pojawiają się dwie osoby. Projekt nie jest jedną, zwartą bryłą. Poza głowami i łączeniem u podstaw, widzimy dwie odrębne postaci ludzkie, a to za sprawą zastosowania w formie ażuru (przestrzeń ta dodaje lekkości rzeźbie).
Niższa postać to dziewczyna o smukłej sylwetce, ubrana w długą sukienkę, z włosami spiętymi w charakterystyczny dla połowy ubiegłego wieku „koński ogon” i z głową lekko zadartą do góry. Mężczyzna z silnie zarysowanymi barkami, stoi mocno na dwóch nogach i pochyla głowę w stronę dziewczyny. Nie widzimy ich oczu, nosów czy ust, ponieważ w pocałunku stanowią jedność.
Dekoracja jest tu drugorzędną kwestią, ponieważ gdy spojrzymy nawet na niepomalowaną figurkę widzimy bardzo wyraźnie dwoje całujących się ludzi.
Nic dziwnego, że to właśnie „Pocałunek” był najbliższą sercu Lubomira Tomaszewskiego figurką. Zatrzymał on w porcelanowej rzeźbie tak ulotną i wyjątkową chwilę towarzyszącą zakochaniu się/miłości.
Figurka Pocałunek - dostępna w serii limitowanej w ilości tylko 100 sztuk. Ze względu na skomplikowaną formę oraz zdobienie będzie realizowana na zamówienie.
Comments (0)