Ukochany projekt Lubomira Tomaszewskiego
Pocałunek może być delikatny i romantyczny lub ognisty i namiętny. Jest on wyrazem uczuć między parą. Nic zatem dziwnego, że artyści na przestrzeni wieków prezentowali ten temat z własnej perspektywy.
Pocałunek jako jeden ze znaków miłości był i jest przedstawiany w różnoraki sposób. Oto kilka najbardziej znanych na całym świecie obrazów i rzeźb:
1f449.pngGustav Klimt „Pocałunek“, 1909 r. (Belweder, Wiedeń)
1f449.pngJean-Léon Gérôme „Pigmalion i Galatea”, ok. 1890 r. (Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork)
1f449.pngAuguste Rodin „Pocałunek”, 1889 r. (Muzeum Rodina w Paryżu)
1f449.pngAntonio Canova „Psyche ożywiona pocałunkiem miłości”, 1787 - 1793 (Luwr, Paryż)
1f449.pngFrancesco Hayez „Pocałunek”, 1859 r.(Pinacoteca de Brera, Mediolan)
1f449.png, Pablo Picasso „Pocałunek” 1925r. (Muzeum Picassa, Paryż)
1f449.pngEdvard Munch „Pocałunek w oknie”, 1897 r.(Muzeum Muncha, Oslo)
1f449.pngMarc Chagall „Urodziny”, 1915 r. (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku)
1f449.pngConstantin Brancusi „Pocałunek”, 1909 r. (Cmentarz Montparnasse, Paryż)
1f449.pngRené Magritte „Kochankowie”, 1928 r. (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork)
1f449.pngHenri de Toulouse-Lautrec „W łóżku, Pocałunek”, 1892 r. (Zbiory prywatne)
1f449.pngFrank Bernard Dicksee „Romeo i Julia”, 1884r (Southampton City Art Gallery)
Miło nam zatem oznajmić, że po wielu latach pracy i przygotowań najbardziej ukochany projekt Lubomira Tomaszewskiego, czyli „Pocałunek” z 1958 roku został wykonany w Fabryce Porcelany AS Ćmielów i wkrótce będzie dostępny w sprzedaży.
2611.pngRzeźba ta została stworzona w stylu charakterystycznym dla wzornictwa lat 50. i 60. XX wieku, wypracowanym przez projektantów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Lubomir Tomaszewski jako jedyny z „Wielkiej Czwórki” opracował największą kolekcję figurek kobiet i mężczyzn, wśród których pojawił się ten wyjątkowy „duet”.
2611.pngFigurka „Pocałunek” to forma organiczna, pozbawiona zbędnych detali, w której pojawiają się dwie osoby. Projekt nie jest jedną, zwartą bryłą. Poza głowami i łączeniem u podstaw, widzimy dwie odrębne postaci ludzkie, a to za sprawą zastosowania w formie ażuru (przestrzeń ta dodaje lekkości rzeźbie).
poca%C5%82unek%201.png poca%C5%82unek%207.png poca%C5%82unek%208.png
2611.pngNiższa postać to dziewczyna o smukłej sylwetce, ubrana w długą sukienkę, z włosami spiętymi w charakterystyczny dla połowy ubiegłego wieku „koński ogon” i z głową lekko zadartą do góry. Mężczyzna z silnie zarysowanymi barkami, stoi mocno na dwóch nogach i pochyla głowę w stronę dziewczyny. Nie widzimy ich oczu, nosów czy ust, ponieważ w pocałunku stanowią jedność.
2611.pngDekoracja jest tu drugorzędną kwestią, ponieważ gdy spojrzymy nawet na niepomalowaną figurkę widzimy bardzo wyraźnie dwoje całujących się ludzi.
1f970.pngNic dziwnego, że to właśnie „Pocałunek” był najbliższą sercu Lubomira Tomaszewskiego figurką. Zatrzymał on w porcelanowej rzeźbie tak ulotną i wyjątkową chwilę towarzyszącą zakochaniu się/miłości.

1f4af.pngFigurka Pocałunek - dostępna w serii limitowanej w ilości tylko 100 sztuk. Ze względu na skomplikowaną formę oraz zdobienie będzie realizowana na zamówienie.



Comments (0)

No comments at this moment