We współczesnym polskim designie widać świadomość przeszłości i potrzebę jej aktualizacji. W jaki sposób projektanci reinterpretują dziś pomysły z czasów PRL-u i z wcześniejszych epok?

[...]

W środowisku IWP zrodził się fenomen kameralnej rzeźby porcelanowej. Figurki autorstwa przede wszystkim czworga projektantów: Hanny Orthwein, Henryka Jędrasiaka, Mieczysława Naruszewicza i Lubomira Tomaszewskiego powstały w latach 1955-1965. Ich miękki modelunek, przestrzenność, organiczne formy oraz raczej zwierzęca (w mniejszym stopniu człowiecza) tematyka zrywały z dosłownością tradycyjnej porcelanowej figurki, a fenomen polegał także na tym, że uzyskano dekoracyjny obiekt, a więc coś sprzecznego z doktrynami życia człowieka socjalizmu, w dodatku zaspokajający światowe gusta inteligencji. Nic więc dziwnego, że to właśnie one – jako pierwsze spośród wzornictwa

[...]

Projektowanie ostatnich dwóch dekad jest mocno spolaryzowane. Wyraźnie w nim widać świadomość przeszłości i potrzebę jej aktualizacji. Objawiają się one na przykład reedycjami – nie tylko figurek z lat 50. i 60. (wytwarzane są obecnie w Fabryce Porcelany AS Ćmielów), ale też słynnego fotela Romana Modzelewskiego RM58 (Vzór), który przed laty pozostał w stadium prototypu.

autor testu: Piotra Korduba

Cały artykuł przeczytają Państwo w najnowszym VOGUE POLSKA LIVING (wersji drukowanej lub online)

https://www.vogue.pl/a/sztuka-uzytkowa-minionych-epok-wplywa-na-wspolczesny-polski-design-wybieramy-kultowe-obiekty-z-przeszlosci
 

Comments (0)

No comments at this moment